Pages

06 February 2012

shol-shol-sholaat ?


okey, kalau aku tanya sapa solat cukup tiap tiap hari, sure semua orang pakat dok geges nak bukak ketiak kat aku. gi-la, ada ka orang berani nak dok mandom tak angkat tangan buat merah satu badan ja, kan kan ?
kita solat tu memang la solat, ada jugak yang memang aku tabik habeh 218 darjah la kalau dandan dengar azan teros melulu pi toi, u'r d best *thumbsup:)* tapi, kenapa even kita solat, kita still dok buat dosa. ya lah, kata pencegah maksiat mungkar kan? haa, tu maybe cara kita solat yang gelong sikiiit :)
“Bacalah serta ikutlah (Wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu daripada al-Quran, dan dirikanlah solat (dengan tekun); sesungguhnya solat itu mencegah daripada perbuatan yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya); dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.”
(Surah al-Ankabut: 45). 
act, tujuan sebenar solat is nak bagi kita ingat kat ALLAH, then baru lah nak mencegah kemungmungkaran tu :) tiga  akar solat adalah ikhlas, takut and mengingati ALLAH. so, kalau kita buat sekadar nak laju laju macam ayam patuk cacing, ikhlas sampai mana tu, hahaha :) takut tu pulak lah yang nak cegah that kemungkaran thingy.
Hassan r.a berkata : "Kalau solat kamu itu tidak dapat menahan kamu dari melakukan perbuatan mungkar dan keji, maka sesungguhnya kamu dianggap orang yang tidak mengerjakan solat. Dan pada hari kiamat nanti solatmu itu akan dilemparkan semula ke arah mukamu seperti satu bungkusan kain tebal yang buruk."
  tanda solat munafiq ialah solat dengan malas, pehe pehe deh guys and girls :) *akupontwotimesfivejugak-.-'*

ps. ni untuk aku jugak, kosong kosong :D

2 comments: